TISA 5-Star rating voorstel voor datakwaliteit voor Real-Time Verkeersinformatie (RTTI)

In de in 2022 herziene Real Time Traffic Information verordening (2022/670/EU) is vastgelegd dat EU-lidstaten met de relevante stakeholders tot overeenstemming moeten komen over criteria voor minimum datakwaliteit. Wanneer data-aanbieders (veelal wegbeheerders) data aanleveren die voldoen aan dit minimum kwaliteitsniveau, dan zijn service providers verplicht deze te verwerken in hun services naar de weggebruiker. Er lopen op dit moment diverse initiatieven om op Europees niveau afspraken te maken over de implementatie van de herziene RTTI-verordening. Binnen NAPCORE hebben inmiddels 16 lidstaten een zogenaamde RTTI-taskforce gevormd, met Nederland als voorzitter. Het doel is om gezamenlijk en in overleg met serviceproviders de praktische invulling van de verordening vorm te geven.

Vanuit TISA (Traveller Information Services Association) is het voorstel gedaan om een RTTI Data Quality 5-Star Rating in te voeren, beginnend voor drie use cases (maximum snelheid, wegwerkzaamheden en rijbaan afsluitingen). Voor elk van deze use cases is een voorstel gedaan voor belangrijke kwaliteitscriteria en de drempelwaarde per ster. Data met een kwaliteit van één of twee sterren, wordt niet opgenomen door de service providers. Data met drie of meer sterren wel.

De RTTI-taskforce onderzoekt momenteel het voorstel van TISA, inclusief de manier waarop dit voorstel in de bredere context van de herziene RTTI- verordening geplaatst kan worden. Zo schrijft de verordening ook een publiek-private feedbackloop op datakwaliteit voor (met de vraag hoe deze kan bijdragen aan het verbeteren van de datakwaliteit) en verplicht service providers om data met de minimale kwaliteit te verwerken in hun services. Er wordt nog bekeken wat de lidstaten precies onder deze minimale kwaliteit verstaan en of de data ‘as is’ overgenomen moet worden of niet.

Het is de verwachting dat de RTTI-taskforce, TISA en NAPCORE in het tweede kwartaal van dit jaar een besluit zullen nemen over de minimale datakwaliteit. Maar daarmee is de publiek-private samenwerking op het gebied van datakwaliteit zeker niet afgelopen. Het valideren van data, zowel met interne als externe bronnen, wordt steeds crucialer. Zo ontwikkelde VM-IVRA onder andere een toepassing die op basis van regelscenario’s actuele stremmingsinformatie genereert, waardoor de kwaliteit van informatie over ongeplande stremmingen wordt verbeterd. Onze ‘lessons learned’ en ‘best practices’ uit Nederland brengen we daarom graag ook in Europa onder de aandacht.

Klik hier om de RTTI 5-Star Rating Standard te downloaden.

Verwante Artikelen

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.

Reacties