Van VM-IVRA naar ARAMIS – een volgende stap in digitaal verkeersmanagement
Tijdens het Samen slim op weg-event waren we al getuigen van de overgang van VM-IVRA naar het programma Draaiende Ringen. Programmamanager Tiffany Vlemmings nam daarbij symbolisch het estafettestokje over van Folkert Bloembergen – een mooi startmoment voor de volgende fase. Tijdens het NDW-symposium later die maand volgde de officiële lancering van ARAMIS (Advanced Route and Mobility Information Services), het nieuwe NDW-uitvoeringsproject dat invulling geeft aan de tweede pijler van het programma Draaiende Ringen: het verder verbeteren van verkeersinformatie. In ARAMIS zetten NDW, I&W, wegbeheerders, serviceproviders en regionale mobiliteitsprogramma samen de volgende stap in de digitalisering van verkeersmanagement.
In de afgelopen zes jaar hebben wegbeheerders en serviceproviders binnen VM-IVRA een sterke basis gelegd voor digitaal verkeersmanagement. Zo bouwden we een werkende dataketen, ontwikkelden we slimme routeadviesdiensten en deden veel praktijkervaring op. Vanaf 2026 gaat dit werk verder binnen ARAMIS, dat inzet op actuele, betrouwbare en opschaalbare in-car informatiediensten voor betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid – zowel op de ringwegen van Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Den Haag, als in de rest van Nederland. Daarnaast zorgt ARAMIS voor een structurele verankering van de nieuwe digitale werkwijze, zodat deze blijvend onderdeel wordt van het dagelijkse verkeersmanagement.
Het doel van ARAMIS is de transitie naar digitaal verkeersmanagement te realiseren door:
- Datakwaliteit te verbeteren, met een startpunt bij de ITS-Directive en RTTI-datatypes;
- Inzicht te creëren in datakwaliteitsniveaus via dashboards en KPI’s;
- Datakwaliteit te verhogen door data uit verschillende bronnen samen te voegen en publiek-private feedback loops te ontwikkelen;
- Verkeersinformatiediensten af te stemmen via publiek-private samenwerking en reisadviezen op een maatschappelijk verantwoorde manier te verstrekken;
- Verkeerscirculatieplannen en Tijdelijke Verkeersmanagement Maatregelen te integreren in de navigatiediensten;
- Effectieve verkeersinformatiediensten te realiseren door intensieve samenwerking tussen publieke en private partijen.

Van pilot naar productie
De diensten die binnen VM-IVRA zijn ontwikkeld, bevinden zich in verschillende fasen van implementatie. Zo is de Digitale Vooraankondiging veelvuldig getest en heeft deze zijn meerwaarde in de praktijk bewezen. Binnen ARAMIS gaan we deze informatiedienst verder ‘uniformeren’ door de digitale manier van werken stevig te verankeren en samen met serviceproviders afspraken voor de lange termijn te regelen. Voor de DIB zijn we nog niet zover. Hiermee hebben we eerste ervaringen opgedaan in enkele regio’s, maar verder onderzoek is nodig om de toepasbaarheid en effectiviteit verder te vergroten. Andere informatiediensten zoals stremmingsmeldingen en zones met snelheids- en toegangsbeperkingen zijn beschikbaar als datafeed, waar serviceproviders uit kunnen putten voor hun reisadviezen.
Dit is in lijn met het door Rijkswaterstaat ontwikkelde IUP-proces om innovatieprojecten van pilot naar productie te brengen. Dit proces doorloopt drie stappen: Innoveren, Uniformeren en Produceren. Zo worden alle relevante aspecten meegenomen, zijn de juiste betrokkenen op het juiste moment aangesloten en is van tevoren duidelijk wat de impact van een innovatie is op werkprocessen. Doel is het ontwikkel- en implementatietraject te versnellen en kansrijke innovaties te implementeren.

Reacties