Digitaal verkeersmanagement anno 2025

Digitaal verkeersmanagement is in 2025 uitgegroeid tot een onmisbare pijler onder een veilig, bereikbaar en duurzaam mobiliteitssysteem. De urgentie is groot: wegbeheerders staan voor complexe opgaven rond doorstroming, verkeersveiligheid, leefbaarheid en het tegengaan van sluipverkeer. Tijdens het Samen slim op weg-event blikte Folkert Bloembergen terug op zes jaar digitaal verkeersmanagement – een periode waarin grote stappen zijn gezet. Er staat er een technisch werkende dataketen met vijf in-car verkeersmanagementdiensten voor slim routeadvies, volledig geïntegreerd in de NDW-applicaties Melvin, Diego en George. Daarmee zijn digitale vooraankondigingen, informatieberichten, stremmingsmeldingen, schoolzones en milieuzones nu een nieuwe waarde binnen het Nederlandse verkeersmanagement.

De resultaten spreken voor zich: in 2024 zijn 157 digitale vooraankondigingen ingezet bij wegwerkzaamheden en evenementen, goed voor ruim 5,2 miljoen berichten. Elf van de twaalf provincies en 32 gemeenten maken inmiddels gebruik van deze informatiedienst. Ook locatiedata van schoolzones en milieuzones zijn landelijk beschikbaar, en tien tunnels leveren direct stremmingsinformatie via de NDW-feed. Folkert stond ook stil bij de geleerde lessen. Digitaal verkeersmanagement is geen toekomstmuziek meer, maar inmiddels realiteit. Succes vraagt om samenwerking, kwaliteitsmonitoring en structurele inbedding. De dataketen is zo sterk als de zwakste schakel. De overgang naar digitale sturing vergt een andere manier van werken – soms taaier dan gedacht – maar we kunnen vooral veel leren door te doen.

Een goede publiek-private samenwerking maakt echt het verschil. Wegbeheerders, regio’s en samenwerkingsverbanden hebben met hun grote betrokkenheid en cruciale inbreng de doorontwikkeling mogelijk gemaakt. Serviceproviders hebben met hun bereidwillige medewerking gezorgd voor de essentiële ‘verbinding’ met weggebruikers. NDW en NTM hebben gezorgd voor opschaling, inbedding in de NDW-applicaties en aansluiting bij Europese ontwikkelingen. Vanuit de opdrachtgevers – DGMo en LVMB – is richting en draagvlak geboden via de samenwerkingsagenda. En dankzij partners als het Digital Stelsel Mobiliteit (DSM), Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM), CROW en het Focuspunt Smart Mobility van Rijkswaterstaat is de basis verder versterkt. Het projectteam VM-IVRA zorgde voor coördinatie, ondersteuning van wegbeheerders, samenwerking met serviceproviders en borging van datakwaliteit.

      

Verwante Artikelen

Resultaten en geleerde lessen van vijf jaar ontwikkelen, beproeven en opschalen

In opdracht van het LVMB en VM-IVRA heeft TwynstraGudde een onafhankelijke evaluatie uitgevoerd om vijf jaar aan ontwikkeling, testen en opschaling van digitaal verkeersmanagement te analyseren. Het rapport geeft een helder beeld van de voortgang op het gebied van digitale verkeersmanagementdiensten en belicht zowel de kansen als de uitdagingen voor verdere samenwerking met serviceproviders.

Gebruikerservaringen VM-IVRA informatiediensten uit Twente

Provincie Overijssel wil voortrekker zijn in digitaal verkeersmanagement en blijft investeren in digitale informatiediensten. Onder leiding van Royal HaskoningDHV zijn diverse projecten uitgevoerd in Twente om wegbeheerders ervaring te laten opdoen met de VM-IVRA intekentool en de meerwaarde van Digitale Informatie Berichten (DIB’s) aan te tonen. Daarnaast is de potentie van een structurele toepassing van digitale vooraankondigingen verkend.

In-car veiligheidswaarschuwingen klaar voor brede toepassing na praktijktests in Safety Priority Services-programma

Het Safety Priority Services-programma waarin publieke en private partijen samenwerkten om in-car waarschuwingen voor gevaarlijke verkeerssituaties te testen, is afgerond. Het programma heeft niet alleen geleid tot nieuwe mobiliteitsdiensten, maar ook tot waardevolle inzichten voor de digitalisering van verkeersmanagement zoals het delen van real-time verkeersdata, het integreren van matrixbord-informatie in voertuigen of het waarschuwen voor naderende ambulances en schoolzones. En het gebruik van de veiligheidsdiensten is inmiddels flink toegenomen.

Reacties