Digitaal communiceren bij wegwerkzaamheden werpt zijn vruchten af

Nu wegwerkzaamheden steeds complexer worden en de druk op het wegennet toeneemt, is het cruciaal om weggebruikers tijdig te informeren over wegafsluitingen. Serviceproviders werken hierin nauw samen met wegbeheerders. Zo ook Tripservice. Met “Digitaal Traffic Management” zorgen ze voor actuele en betrouwbare informatie voor, tijdens en na werkzaamheden. Maar wat levert deze digitale communicatie bij wegwerkzaamheden nu eigenlijk op? Daarover gingen we in gesprek met Wouter Giesen van Tripservice.

Voorafgaand aan wegwerken zet Tripservice in op gerichte communicatie via push-notificaties in navigatie-apps maar ook via sociale media, digitale radio, Spotify en zelfs schermen in supermarkten en tankstations. Dit wordt gedaan uit naam van de wegbeheerder – voor een geloofwaardige boodschap. Tijdens werkzaamheden zorgt Tripservice ervoor dat tijdelijke verkeersmaatregelen, zoals wegafsluitingen, snel en nauwkeurig worden weergegeven in navigatiesystemen. Zo krijgen weggebruikers een geschikt alternatief routeadvies. Via hun platform ‘Wegstatus’ wordt realtime data gedeeld met onder andere Waze, Google Maps, Apple Maps en TomTom – wat samen goed is voor 80% van de navigerende weggebruikers.

Een mooi voorbeeld is het A12-wegonderhoud tussen Lunetten en Veenendaal van afgelopen maand. Dankzij duidelijke communicatie vooraf en slim ingezette maatregelen voor bestemmingsverkeer bleef ernstige hinder uit. Zo werden Google Ads gericht op de doelgroep ruim 3 miljoen keer vertoond en 3.500 keer aangeklikt voor meer informatie. Tripservice hield ook de belangrijkste omleidingsroutes in de gaten. De grenswaarde voor extra reistijd lag op 60 minuten, maar die werd nergens overschreden. 

Na afloop onderzoekt Tripservice hoe weggebruikers de hinder hebben ervaren en wat het effect van de communicatie is geweest. Bij eerdere projecten, zoals aan de A4/A9 en A7, bleek het verkeer met wel 30% te zijn afgenomen – een duidelijk resultaat van effectieve digitale verkeerssturing.

“Wegbeheerders kunnen helaas geen omleidingsroutes aan ons meegeven. Om sluipverkeer effectief te weren, is het belangrijk om vooraf verkeersmaatregelen te treffen zoals het instellen van “uitgezonderd bestemmingsverkeer”. Navigatiesystemen houden namelijk geen rekening met vooraf ingestelde omleidingsroutes – hun algoritmes werken op basis van actuele routeberekeningen en vermijden doorgaand verkeer niet vanzelf. Met een maatregel als “uitgezonderd bestemmingsverkeer” kun je er dus voor zorgen dat doorgaand verkeer uit bepaalde straten of gebieden wordt geweerd. En samen met de aannemer bepaal je hoe de fysieke bebording geplaatst moet worden om dit ook in de praktijk effectief te maken.”

Tripservice test vooraf hoe navigatiesystemen reageren op aangekondigde verkeersmaatregelen bij wegafsluitingen; een aanpak die ze ‘droognavigeren’ noemen. Dit geeft vooraf inzicht in het verwachte effect en helpt bij het nemen van gerichte maatregelen. Hoewel “uitgezonderd bestemmingsverkeer” niet letterlijk zichtbaar is in navigatie-apps, werkt het wel degelijk door in de routeplanning. Gebruikers krijgen simpelweg geen route door het betreffende gebied – tenzij hun eindbestemming daar ligt. In dat geval wordt er uiteraard wél een route getoond.

Belangrijk voor de toekomst is de invoering van de Europese RTTI-verordening, die vereist dat data over wegomstandigheden wordt overgenomen uit nationale toegangspunten zoals NDW. Dat vraagt om hoge datakwaliteit in de hele keten. Tripservice gebruikt hiervoor meerdere databronnen, zoals floating car data en community-feedback van Waze, om te valideren of afsluitingen daadwerkelijk kloppen.

Om de dataketen sluitend te maken, is het essentieel dat wegbeheerders afsluitingen correct en volledig invoeren via Melvin en ook afmelden wanneer werken niet doorgaan. Alleen dan kunnen data-afnemers zoals Tripservice zorgen dat de informatie uiteindelijk betrouwbaar en snel in navigatiesystemen belandt en weggebruikers goed geïnformeerd op weg gaan.

     

Verwante Artikelen

Provincie Flevoland deelt ervaringen met digitale informatiediensten bij grootschalige evenementen

In het voorjaar van 2024 startte Provincie Flevoland met digitale informatiediensten bij grootschalige evenementen als Defqon 2024 en Lowlands 2024 om weggebruikers te informeren over tijdelijke wegafsluitingen en verwachte piekdrukte tijdens de in- en uitstroomdagen. VM-IVRA sprak met Alex Verploegh van de Provincie Flevoland over hun ervaringen met deze ‘nieuwe’ wijze van informeren.

VM-IVRA en VCNL starten proef met servicebericht voor ingesloten verkeer

Op 12 april werd bij VCNL de feestelijke aftrap van de nieuwste VM-IVRA proef gevierd: in-car serviceberichten voor ingesloten verkeer. Bij deze proef worden in-car serviceberichten gestuurd aan weggebruikers die ingesloten zijn bij ongevallen en niet kunnen uitwijken of omrijden en eigenlijk geen handelingsperspectief hebben. Met een in-car servicebericht kan de wegbeheerder hen gericht voorzien van meer informatie over dat specifieke ongeval en, indien nodig, gebruikersgerichte instructies geven.

Reacties