VM-IVRA en VCNL starten proef met servicebericht voor ingesloten verkeer

Op 12 april jl. werd bij VCNL de feestelijke aftrap van de nieuwste VM-IVRA proef gevierd: in-car serviceberichten voor ingesloten verkeer. Bij deze proef worden in-car serviceberichten gestuurd aan weggebruikers die ingesloten zijn bij ongevallen en niet kunnen uitwijken of omrijden en eigenlijk geen handelingsperspectief hebben. Met een in-car servicebericht kan de wegbeheerder hen gericht voorzien van meer informatie over dat specifieke ongeval en, indien nodig, gebruikersgerichte instructies geven. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid en zorgt het ook voor meer begrip voor de situatie.

De informatieketen

Hoe werkt zo’n servicebericht nu eigenlijk? Wanneer weggebruikers wegens een volledige afsluiting van de rijbaan vast staan, kan de verkeerscentrale een servicebericht met informatie over dat specifieke incident opstellen voor de serviceproviders. De serviceproviders sturen dit bericht via hun in-car informatiedienst vervolgens alleen door naar de gebruikers die vaststaan vanwege dat betreffende incident. Het bericht is op maat, wat betekent dat het alleen informatie over dat ene ongeval geeft, en eventuele uitwijkmogelijkheden voor die specifieke gebruiker.

Extra informatiekanaal

Het in-car servicebericht is een extra informatiekanaal, aanvullend op de verkeersinformatie die te horen is op de radio. Bijkomend voordeel is dat het ook weggebruikers bereikt die geen radio luisteren, waardoor niet alleen meer weggebruikers bereikt worden, maar ook sneller. Het bericht biedt niet alleen meer handelingsperspectief voor de bestuurder, maar vergroot eveneens de comfortbeleving. Zo zorgt de slimme technologie voor wat minder frustratie zodat ongewenst gedrag zoals hinderlijke of gevaarlijke verkeersbewegingen voorkomen kunnen worden.

Waarom VCNL?

De proef met het servicebericht voor ingesloten verkeer werd afgetrapt bij Verkeerscentrum Nederland (VCNL). Er is gekozen voor VCNL omdat meldingen van een volledige wegafsluiting in de regio via de regionale verkeerscentrales eveneens bij VCNL terecht komen. Serviceproviders TripService (Waze) en Locatienet (Onderweg app) doen ook mee aan de proef.

Verwante Artikelen

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.

In-car waarschuwing bij naderen schoolzones

VM-IVRA heeft van 500 scholen in Nederland data over locaties, schooltijden en vakanties in kaart gebracht en deelt dit met serviceproviders Be-Mobile, Tripservice, Locatienet en de ANWB. Doel van de in-car dienst schoolzones is het verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen door weggebruikers in-car te attenderen op het naderen van een schoolzone en hen waar mogelijk ook om te leiden via andere wegen.