Digitaal verkeersmanagement anno 2025
Digitaal verkeersmanagement is in 2025 uitgegroeid tot een onmisbare pijler onder een veilig, bereikbaar en duurzaam mobiliteitssysteem. De urgentie is groot: wegbeheerders staan voor complexe opgaven rond doorstroming, verkeersveiligheid, leefbaarheid en het tegengaan van sluipverkeer. Tijdens het Samen slim op weg-event blikte Folkert Bloembergen terug op zes jaar digitaal verkeersmanagement – een periode waarin grote stappen zijn gezet. Er staat er een technisch werkende dataketen met vijf in-car verkeersmanagementdiensten voor slim routeadvies, volledig geïntegreerd in de NDW-applicaties Melvin, Diego en George. Daarmee zijn digitale vooraankondigingen, informatieberichten, stremmingsmeldingen, schoolzones en milieuzones nu een nieuwe waarde binnen het Nederlandse verkeersmanagement.
De resultaten spreken voor zich: in 2024 zijn 157 digitale vooraankondigingen ingezet bij wegwerkzaamheden en evenementen, goed voor ruim 5,2 miljoen berichten. Elf van de twaalf provincies en 32 gemeenten maken inmiddels gebruik van deze informatiedienst. Ook locatiedata van schoolzones en milieuzones zijn landelijk beschikbaar, en tien tunnels leveren direct stremmingsinformatie via de NDW-feed. Folkert stond ook stil bij de geleerde lessen. Digitaal verkeersmanagement is geen toekomstmuziek meer, maar inmiddels realiteit. Succes vraagt om samenwerking, kwaliteitsmonitoring en structurele inbedding. De dataketen is zo sterk als de zwakste schakel. De overgang naar digitale sturing vergt een andere manier van werken – soms taaier dan gedacht – maar we kunnen vooral veel leren door te doen.
Een goede publiek-private samenwerking maakt echt het verschil. Wegbeheerders, regio’s en samenwerkingsverbanden hebben met hun grote betrokkenheid en cruciale inbreng de doorontwikkeling mogelijk gemaakt. Serviceproviders hebben met hun bereidwillige medewerking gezorgd voor de essentiële ‘verbinding’ met weggebruikers. NDW en NTM hebben gezorgd voor opschaling, inbedding in de NDW-applicaties en aansluiting bij Europese ontwikkelingen. Vanuit de opdrachtgevers – DGMo en LVMB – is richting en draagvlak geboden via de samenwerkingsagenda. En dankzij partners als het Digital Stelsel Mobiliteit (DSM), Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM), CROW en het Focuspunt Smart Mobility van Rijkswaterstaat is de basis verder versterkt. Het projectteam VM-IVRA zorgde voor coördinatie, ondersteuning van wegbeheerders, samenwerking met serviceproviders en borging van datakwaliteit.

Reacties