Gebruik in-car informatie groeit snel

In-car informatie is niet meer weg te denken vandaag de dag; er zijn steeds meer kanalen om weggebruikers voor en tijdens de rit van informatie te voorzien. Recente onderzoeken geven aan dat in-car informatievoorziening de afgelopen 5 jaar fors is toegenomen. Had in 2015 circa 60% van de automobilisten één of meerdere navigatiesystemen, in 2021 was dit al ruim 90% volgens de Smart Mobility Monitor 2023. Het KIM rapport Digitale Reisinformatie laat eveneens een groei in rijtaakondersteunende informatie zien. Met uitzondering van 65-plussers geven weggebruikers voorkeur aan in-car reisadvies in plaats van informatie van wegkantsystemen.  

Dit alles laat zien dat een digitale transitie is ingezet en dat met de groei van in-car informatievoorziening routeinformatiepanelen op en langs de weg geleidelijk aan zullen verdwijnen. Dit vraagt om een intensievere  samenwerking van wegbeheerders met serviceproviders om weggebruikers gericht te kunnen informeren. En dat is precies waar VM-IVRA zich op richt. Een goede samenwerking is essentieel om doelgroepen op maat te kunnen adviseren en meer uitleg te geven over het waarom achter het routeadvies.

Verwante Artikelen

Digitalisering in de praktijk: Zuid-Holland deelt inzichten, ambities en kansen

Op 5 juni kwamen wegbeheerders uit Zuid-Holland bijeen in het Provinciehuis om samen vooruit te kijken naar de toekomst van slimme mobiliteit. Tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door het Regionaal Datateam Zuid-Holland (RDT-ZH), stonden de kansen van digitalisering in het wegbeheer en verkeersmanagement centraal. Duidelijk werd dat de sleutel tot toekomstbestendige mobiliteit ligt in het slim inzetten van data.

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.