Gebruik in-car informatie groeit snel

In-car informatie is niet meer weg te denken vandaag de dag; er zijn steeds meer kanalen om weggebruikers voor en tijdens de rit van informatie te voorzien. Recente onderzoeken geven aan dat in-car informatievoorziening de afgelopen 5 jaar fors is toegenomen. Had in 2015 circa 60% van de automobilisten één of meerdere navigatiesystemen, in 2021 was dit al ruim 90% volgens de Smart Mobility Monitor 2023. Het KIM rapport Digitale Reisinformatie laat eveneens een groei in rijtaakondersteunende informatie zien. Met uitzondering van 65-plussers geven weggebruikers voorkeur aan in-car reisadvies in plaats van informatie van wegkantsystemen.  

Dit alles laat zien dat een digitale transitie is ingezet en dat met de groei van in-car informatievoorziening routeinformatiepanelen op en langs de weg geleidelijk aan zullen verdwijnen. Dit vraagt om een intensievere  samenwerking van wegbeheerders met serviceproviders om weggebruikers gericht te kunnen informeren. En dat is precies waar VM-IVRA zich op richt. Een goede samenwerking is essentieel om doelgroepen op maat te kunnen adviseren en meer uitleg te geven over het waarom achter het routeadvies.

Verwante Artikelen

In-car waarschuwing bij naderen schoolzones

VM-IVRA heeft van 500 scholen in Nederland data over locaties, schooltijden en vakanties in kaart gebracht en deelt dit met serviceproviders Be-Mobile, Tripservice, Locatienet en de ANWB. Doel van de in-car dienst schoolzones is het verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen door weggebruikers in-car te attenderen op het naderen van een schoolzone en hen waar mogelijk ook om te leiden via andere wegen.

Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij

Het VM-IVRA project hield in het voorjaar en zomer van 2022 een zogeheten Proof of Concept om te zien óf en zo ja wat de meerwaarde is van het uitwisselen van verkeersdata. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in de transitie van wegkant- naar in-car informatie. We zetten de belangrijkste bevindingen van de VM-IVRA Proof of Concept even voor je op een rijtje: