
In-car veiligheidswaarschuwingen klaar voor brede toepassing na praktijktests in Safety Priority Services-programma
Het Safety Priority Services-programma is eind maart succesvol afgerond. Sinds 2022 werkten publieke en private partijen samen om in-car waarschuwingen voor gevaarlijke situaties te testen met als doel het verkeer veiliger te maken met actuele en betrouwbare meldingen voor alle weggebruikers. In de praktijkproef wisselden de ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom allerlei informatie uit met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Via een open datafeed werden meldingen gedeeld over stilstaande voertuigen, ongevallen en andere acute gevaren op de route. Niet alleen meldingen van wegbeheerders, maar ook door weggebruikers zelf ingevoerde (crowd-sourced) informatie bleek hierbij van grote waarde.
De pilot heeft niet alleen geleid tot nieuwe mobiliteitsdiensten, maar ook tot waardevolle inzichten voor de verdere digitalisering van verkeersmanagement. Denk aan het delen van real-time verkeersdata, het integreren van matrixbord-informatie in voertuigen of het waarschuwen voor naderende ambulances en schoolzones. En het gebruik van de veiligheidsdiensten is inmiddels flink toegenomen: steeds meer automobilisten maken er gebruik van, meer serviceproviders leveren de diensten en alle veiligheidsregio’s zijn nu aangesloten op de nood- en hulpdienstmelding.
Beter en sneller informeren, wat heeft het de weggebruiker opgeleverd?
De combinatie van informatiebronnen is krachtig: het NDW valideert alle binnenkomende meldingen en stelt alleen de betrouwbaarste door aan de voertuigen. Hierdoor ontvangen automobilisten relevante waarschuwingen, zonder dat ze overmatig worden afgeleid. De effecten zijn overtuigend: 42% van de weggebruikers remt eerder bij een ongevalsmelding en 52% is alerter.
Crowd-sourced meldingen zorgen ervoor dat 90-95% van de pech- en ongevalsmeldingen gemiddeld 8-10 minuten eerder bekend zijn dan de melding van wegbeheerders. Dit versnelt de waarschuwingen en vergroot de verkeersveiligheid.
De resultaten van de proef spreken voor zich:
- 85% van de gebruikers voelt zich veiliger op de weg
- 80% vindt de waarschuwingen betrouwbaar
- In drie jaar groeide het gebruik van veiligheidsdiensten door weggebruikers met 34%
Ook de bijdrage van crowd-sourced meldingen bleek cruciaal. In 90 tot 95% van de gevallen zijn incidenten gemiddeld 8 tot 10 minuten eerder bekend dan via de reguliere kanalen. Deze tijdswinst kan van groot belang zijn voor het voorkomen van vervolgincidenten.
Voortgezette Publiek-Private Samenwerking
Het Safety Priority Services-programma is weliswaar afgerond, maar de publiek-private samenwerking gaat gewoon door. Binnen het nieuwe programma Draaiende Ringen worden de resultaten verder gebracht richting landelijke uitrol en structurele inpassing in het verkeerssysteem. De publiek-private samenwerking binnen het Safety Priority Services-programma heeft een belangrijk fundament gelegd dat niet alleen voortduurt, maar zich ook verdiept en uitbreidt in lijn met beleidsdoelstellingen van de Actieagenda Auto: het verbeteren van digitale reis- en route informatie, het verhogen van de verkeersveiligheid en het ondersteunen van de transitie naar slimmere en duurzamere mobiliteit.
Hyundai heeft als eerste autofabrikant aangekondigd om de in-car waarschuwingen te gaan integreren in al haar voertuigen met de Connected Car Navigation Cockpit. Daarmee worden bestuurders automatisch gewaarschuwd voor naderende hulpdiensten, stilstaande voertuigen of andere onverwachte situaties – een concrete stap naar veiliger én slimmer verkeer voor iedereen.
Zie hier ook meer NDW-berichtgeving over de publiek-private samenwerking in SPS.
En de resultaten van het SPS-programma van 2022-2024 zijn hier te downloaden.
Reacties