Nieuwe richtlijn en leidraad voor multimodale netwerkkaders gepubliceerd

Er is een nieuwe richtlijn én nieuwe leidraad beschikbaar voor het opstellen van multimodale netwerkkaders. Een multimodaal netwerkkader biedt handelingsperspectief voor de wegbeheerder, vertaalt algemene doelen naar concrete keuzes voor het verkeersnetwerk en beschrijft de samenhang van verschillende modaliteiten (auto, openbaar vervoer, fiets en voetganger) binnen één samenhangende visie.

Welke modaliteit krijgt voorrang op traject X: de bus of de fietser? Wat is de gemiddelde reistijd die de bus moet halen? Door het gewenste beeld te vergelijken met de feitelijke situatie, krijgen professionals inzicht in mogelijke knelpunten en worden oplossingen makkelijker uit te werken.

In opdracht van CROW en het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB) heeft een werkgroep, waar ook VM-IVRA deel van uitmaakte, de functionele wegclassificaties gestandaardiseerd om digitalise­ring mogelijk te maken. De kracht van de richtlijn zit in de combinatie van eenduidigheid én flexibiliteit: ze biedt structuur, maar laat ook ruimte voor lokale en regionale accenten.

De Leidraad voor multimodale netwerkkaders die dateert uit 2023 is herzien en gesplitst in twee afzonderlijke documenten: een ‘richtlijn’ en een ‘leidraad’. De richtlijn beschrijft de gestandaardiseerde inhoud van een multimodaal netwerkkader en helpt om beleidsdoelen concreet te maken. De leidraad biedt een praktische methode voor het opstellen van een multimodaal netwerkkader. Een multimodaal netwerkkader legt functies van wegen vast, evenals prioriteiten en referentiekaders voor auto, OV, fiets en voetganger. Het beschrijft de reguliere, statische situatie.

Onderdeel van een bredere ontwikkeling
De nieuwe richtlijn sluit aan bij een bredere ontwikkeling: mobiliteitsbeleid lokaal, regionaal, landelijk én digitaal beter op elkaar afstemmen. Dit vraagt om duidelijkheid over het gewenste gebruik van het netwerk, en om afspraken die vertaald kunnen worden naar navigatiesystemen en mobiliteitsdiensten. Het opstellen van een multimodaal netwerkkader is niet verplicht. Maar zodra er een kader wordt opgesteld, geldt de richtlijn wél. Ook de methodiek in de leidraad is niet verplicht, maar biedt wel een waardevol en praktisch hulpmiddel.

De richtlijn en de leidraad voor multimodale netwerkkaders kun je hier downloaden.

Verwante Artikelen

Marktconsultatie inkoop in-car informatiediensten van start

Vanaf 13 mei start Rijkswaterstaat met een marktconsultatie ter voorbereiding op de strategische besluitvorming voor de inkoop van informatiediensten voor inzet door alle wegbeheerders in Nederland. De verschuiving van informatievoorziening van wegkant naar in-car-systemen, in gang gezet door het groeiende gebruik van navigatiesystemen en -diensten, vormt namelijk een belangrijke motivatie voor deze diensten.

Reacties