‘Op de koffie bij VM-IVRA’ webinar over het gebruik van Digitale Informatiebakens

Op donderdag 22 juni van 09.00 – 09.30 uur vindt het tweede ‘Op de koffie bij VM-IVRA’ webinar van 2023 plaats. Deze keer staat het gebruik van Digitale Informatiebakens centraal. Wat is dat eigenlijk een Digitaal Informatiebaken? En hoe kun je dit als wegbeheerder inzetten?
Een Digitaal Informatie Baken (DIB), ook wel Virtuele DRIP genoemd, is een informatiebericht dat de wegbeheerder kan inzetten om de weggebruiker te informeren.  Bijvoorbeeld bij incidenten, wegwerkzaamheden of omleidingen bij evenementen. Door informatie te delen via de DIB, treedt de serviceprovider op als verlengstuk van de verkeerscentrales en wordt vergelijkbare informatie zoals getoond op DRIP’s en tekstkarren, in-car gebracht. Met behulp van een DIB kun je als wegbeheerder dus gericht én flexibel informatie geven aan weggebruikers, ook op plekken waar geen fysieke middelen boven of langs de weg voorhanden zijn.

Tijdens dit webinar leggen we je o.a. uit hoe je zo’n DIB het beste gebruiken kunt. Ook gaan we in op geschikte DIB-teksten zodat deze goed aansluiten op de wensen van serviceproviders.

Wil je meer weten over een Digitaal Informatiebaken en hoe je er ervaring mee kunt opdoen? Meld je dan aan voor ons komende ‘Op de koffie bij VM-IVRA’ webinar op 22 juni. Onder het genot van een kopje koffie praten Marieke Bijl en Rolf Krikke van het VM-IVRA team je in een half uurtje bij over situaties waarin je een DIB toepast en over de richtlijnen voor DIB-teksten.

Hier treft u de Teams-link.

NB: Teams werkt niet in de Citrix-omgeving. Werk je in Citrix? Kopieer de link dan en open hem in een browser erbuiten.

Verwante Artikelen

Gebruikerservaringen VM-IVRA informatiediensten uit Twente

Provincie Overijssel wil voortrekker zijn in digitaal verkeersmanagement en blijft investeren in digitale informatiediensten. Onder leiding van Royal HaskoningDHV zijn diverse projecten uitgevoerd in Twente om wegbeheerders ervaring te laten opdoen met de VM-IVRA intekentool en de meerwaarde van Digitale Informatie Berichten (DIB’s) aan te tonen. Daarnaast is de potentie van een structurele toepassing van digitale vooraankondigingen verkend.

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.