Op de koffie bij VM-IVRA over ervaringen uit de praktijk

Op donderdag 13 april vond er weer een ‘Op de koffie bij VM-IVRA’ plaats; de eerste van 2023. Het onderwerp was deze keer: ervaringen uit de praktijk. Alex Smienk en Jorrit Stegeman van het Regionaal Verkeersmanagementteam Oost-Nederland waren te gast om er meer over te vertellen. Tijdens het goedbezochte webinar deelden zij hun ervaringen over het inzetten van in-car informatiediensten en digitale regelscenario’s tijdens de VM-IVRA Proof of Concept in Oost-Nederland afgelopen jaar.

Voordelen voor de weggebruikers

Oost-Nederland was één van de eerste regio’s waar VM-IVRA startte met het delen van verkeersdata met serviceproviders, en ook de regio waar afgelopen jaar in de Proof of Concept diverse diensten ontwikkeld en getest zijn. Alex vertelt over de drijfveren om mee te doen aan de PoC, die naar zijn mening veel goeds opleverde, zoals betere routeinformatie die sneller bij de weggebruiker is. ‘De regio kent een beperkt aantal informatiepanelen langs de kant van de weg waardoor nog regelmatig tekstkarren ingezet moesten worden om informatie te geven over wegafsluitingen. Dankzij de deelname aan VM-IVRA kunnen we informatie over afsluitingen en omleidingen nu veel sneller bij de weggebruiker krijgen. (zie ook Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij | VM-IVRA | DMI (dutchmobilityinnovations.com)).

En door de samenwerking met serviceproviders als Flitsmeister en Tripservice hebben we meer inzicht gekregen op de samenwerkingsmogelijkheden en welke data eventueel kan worden overgenomen richting de automobilist.’ Jorrit vult aan: ‘wij hebben als wegbeheerders ook geleerd dat we onze regelscenario’s op een iets andere manier moeten opzetten om aan te sluiten op de manier waarop de serviceprovider werkt.’ Ook over de intekentool zijn zowel Jorrit als Alex enthousiast. ‘Jorrit: Hoe vaker je de tool gebruikt, hoe meer informatie deze opslaat. Gaandeweg wordt het zo steeds meer een bibliotheek van DIB (digitale informatiebaken)-locaties. Doordat steeds meer scenario’s onthouden worden, gaat het intekenen ook steeds sneller. Met relatief weinig inspanning weet je toch weggebruikers op een andere manier te bereiken.’

De beide heren zijn het er over eens: digitaal verkeersmanagement is de toekomst.

Webinar terugkijken

Zelf horen wat de voordelen van in-car informatie en digitale regelscenario’s zijn? Het webinar is hier terug te zien.

Verwante Artikelen

Gebruikerservaringen VM-IVRA informatiediensten uit Twente

Provincie Overijssel wil voortrekker zijn in digitaal verkeersmanagement en blijft investeren in digitale informatiediensten. Onder leiding van Royal HaskoningDHV zijn diverse projecten uitgevoerd in Twente om wegbeheerders ervaring te laten opdoen met de VM-IVRA intekentool en de meerwaarde van Digitale Informatie Berichten (DIB’s) aan te tonen. Daarnaast is de potentie van een structurele toepassing van digitale vooraankondigingen verkend.

Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij

Het VM-IVRA project hield in het voorjaar en zomer van 2022 een zogeheten Proof of Concept om te zien óf en zo ja wat de meerwaarde is van het uitwisselen van verkeersdata. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in de transitie van wegkant- naar in-car informatie. We zetten de belangrijkste bevindingen van de VM-IVRA Proof of Concept even voor je op een rijtje: