
Slimme mobiliteit in de praktijk: Zuid-Holland deelt inzichten, ambities en kansen
Op 5 juni kwamen wegbeheerders uit Zuid-Holland bijeen in het Provinciehuis om samen vooruit te kijken naar de toekomst van slimme mobiliteit. Tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door het Regionaal Datateam Zuid-Holland (RDT-ZH), stonden de kansen van digitalisering in het wegbeheer en verkeersmanagement centraal. Duidelijk werd dat de sleutel tot toekomstbestendige mobiliteit ligt in het slim inzetten van data.
Chris Hottentot, wethouder van de gemeente Nissewaard, trapte de middag af met een krachtig pleidooi voor intensievere regionale samenwerking en verdere digitalisering. “De vraag naar actuele verkeersinformatie groeit, en in-car data speelt daarbij een steeds belangrijkere rol voor een goede doorstroming en efficiënt gebruik van het wegennet. Dit vraagt om beter gedigitaliseerde én geïntegreerde verkeersinformatie.”
Wegwijs in nieuwe, digitale werkwijzen
Vervolgens gaf Dick Hillen een toelichting op de nieuwe werkwijze rond digitale vooraankondigingen van wegwerkzaamheden via Melvin. Hij liet zien hoe regionale afstemming bijdraagt aan hogere datakwaliteit. “Data moet altijd tijdig, volledig en actueel zijn,” benadrukte hij – een uitgangspunt dat ook centraal staat in het programma RegioRegie. Chris Verploegh (Provincie Zuid-Holland) gaf hierop een concreet praktijkvoorbeeld van succesvolle inzet van digitale vooraankondigingen. Paul Goes (ANWB) liet vervolgens zien hoe deze meldingen via de Onderweg-app daadwerkelijk bij de reiziger terechtkomen.
In de sessie over digitale informatiediensten lieten Ronnie Poorterman (Zuid-Holland Bereikbaar) en Pieter Schurer (gemeente Leiden) zien hoe de verschuiving van wegkantsystemen naar in-car oplossingen meerwaarde biedt voor de weggebruiker. Ze namen als voorbeeld de Digitale Informatieberichten (DIB’s). Hiermee kunnen bestuurders binnen een geofence gericht worden geïnformeerd over afsluitingen, incidenten of evenementen. Voor navigerende bestuurders worden stremmingen meestal al automatisch verwerkt in de route. De toepassing van DIB’s vraagt om goede voorbereiding, zoals het opstellen van regelscenario’s en afstemming tussen wegbeheerders. Dat kost tijd, maar is vooral bij grote werkzaamheden de moeite waard.
Up-to-date houden van gegevens
Ook bij de sessie netwerkinformatie kwam de rol van digitalisering naar voren. Gemeenten blijken niet altijd volledig zichtbare schoolzones te hebben, wat voor serviceproviders reden is om geen in-car waarschuwingen te geven. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan minder fysieke borden en meer digitale waarschuwingen, wat leidt tot een spanningsveld. NDW ontwikkelt hiervoor hulpmiddelen om digitale gegevens, zoals over verkeersborden en snelheidslimieten, automatisch aan elkaar te koppelen in applicaties zoals George. Toch blijft de wegbeheerder verantwoordelijk voor de inhoud en goedkeuring van wijzigingen. De sessies maakten duidelijk dat samenwerking, zorgvuldigheid en standaardisatie cruciaal zijn om weggebruikers veilig en effectief te informeren via digitale kanalen.
Frans Keijzer van TomTom benadrukte de waarde van betrouwbare publieke data, zoals uit Melvin. “Zonder die data kunnen wij onze gebruikers niet goed informeren,” aldus Keijzer. De deelnemers dachten in de sessie ook na over nieuwe toepassingen, zoals eco-routes die woonwijken vermijden, of routeadvies op maat voor doelgroepen.
De middag werd afgesloten met een vooruitblik op relevante landelijke en Europese regelgeving van Thomas Coolen (NTM). Er werd stilgestaan bij de afhankelijkheid van digitalisering en de vraag in hoeverre er Europese afspraken zijn over sluipverkeer. Hoewel er geen verplichte omleidingsroutes zijn, wordt er gewerkt aan standaardisatie rondom verkeerscirculatieplannen.
Markt en overheid: gedeelde verantwoordelijkheid
Tijdens het panelgesprek werd uitgebreid gediscussieerd over de rol van marktpartijen versus de overheid in het digitaliseren van verkeersdata. De mening waren verdeeld, maar één ding was duidelijk: samenwerking is noodzakelijk. Wegbeheerders investeren al fors, maar slimme inzet van bestaande data kan veel opleveren.
De bijeenkomst van het RDT maakte in ieder geval duidelijk dat digitalisering van mobiliteit geen toekomstmuziek meer is – het is een actuele en gezamenlijk opgave.
Wil je het uitgebreide verslag en de presentaties downloaden, klik dan hier.
Reacties