Stremmingsmaatregelen voor tunnels in 2025 al veelvuldig ingezet

De stremmingsinformatie van wegbeheerders vormt een waardevolle aanvulling op de eigen data van serviceproviders. Om de melding mogelijk te maken is de NDW-applicatie Diego uitgebreid met een DATEX-stremmingsmaatregel. Op dit moment zetten de verkeerscentrales van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Maastricht deze maatregelen in bij tunnelstremmingen door calamiteiten of werkzaamheden. Het gaat om de volgende tunnels:

  • Amsterdam: Arenatunnel, IJtunnel, Michiel de Ruijtertunnel, Piet Heintunnel, Spaarndammertunnel
  • Den Haag: Hubertustunnel, Koningstunnel, Victory Boogie Woogietunnel
  • Maastricht: Maasboulevardtunnel
  • Rotterdam: Maastunnel

Binnenkort sluiten ook de verkeerscentrales van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland hierbij aan.

Uit de eerste analyses blijkt dat er in 2025 tot en met eind juli al meer dan 500 stremmingsmaatregelen zijn ingezet – een belangrijke stap richting actuele en betrouwbare informatie voor weggebruikers.

Verwante Artikelen

Van VM-IVRA naar ARAMIS – een volgende stap in digitaal verkeersmanagement

In de afgelopen zes jaar hebben wegbeheerders en serviceproviders binnen VM-IVRA een sterke basis gelegd voor digitaal verkeersmanagement. Vanaf 2026 gaat dit werk verder binnen ARAMIS, dat inzet op actuele, betrouwbare en opschaalbare in-car informatiediensten voor betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid – zowel op de ringwegen van Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Den Haag, als in de rest van Nederland.

In-car waarschuwing bij naderen schoolzones

VM-IVRA heeft van 500 scholen in Nederland data over locaties, schooltijden en vakanties in kaart gebracht en deelt dit met serviceproviders Be-Mobile, Tripservice, Locatienet en de ANWB. Doel van de in-car dienst schoolzones is het verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen door weggebruikers in-car te attenderen op het naderen van een schoolzone en hen waar mogelijk ook om te leiden via andere wegen.

Reacties