Gebruik in-car informatie groeit snel

In-car informatie is niet meer weg te denken vandaag de dag; er zijn steeds meer kanalen om weggebruikers voor en tijdens de rit van informatie te voorzien. Recente onderzoeken geven aan dat in-car informatievoorziening de afgelopen 5 jaar fors is toegenomen. Had in 2015 circa 60% van de automobilisten één of meerdere navigatiesystemen, in 2021 was dit al ruim 90% volgens de Smart Mobility Monitor 2023. Het KIM rapport Digitale Reisinformatie laat eveneens een groei in rijtaakondersteunende informatie zien. Met uitzondering van 65-plussers geven weggebruikers voorkeur aan in-car reisadvies in plaats van informatie van wegkantsystemen.  

Dit alles laat zien dat een digitale transitie is ingezet en dat met de groei van in-car informatievoorziening routeinformatiepanelen op en langs de weg geleidelijk aan zullen verdwijnen. Dit vraagt om een intensievere  samenwerking van wegbeheerders met serviceproviders om weggebruikers gericht te kunnen informeren. En dat is precies waar VM-IVRA zich op richt. Een goede samenwerking is essentieel om doelgroepen op maat te kunnen adviseren en meer uitleg te geven over het waarom achter het routeadvies.

Verwante Artikelen

Op de koffie bij VM-IVRA over ervaringen uit de praktijk

Oost-Nederland was één van de eerste regio’s waar VM-IVRA startte met het delen van verkeersdata met serviceproviders, en ook de regio waar afgelopen jaar in de Proof of Concept diverse diensten ontwikkeld en getest zijn. Alex Smienk en Jorrit Stegeman van het Regionaal Verkeersmanagementteam Oost-Nederland deelden tijdens het goedbezochte webinar hun ervaringen over het inzetten van in-car informatiediensten en digitale regelscenario’s.

Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij

Het VM-IVRA project hield in het voorjaar en zomer van 2022 een zogeheten Proof of Concept om te zien óf en zo ja wat de meerwaarde is van het uitwisselen van verkeersdata. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in de transitie van wegkant- naar in-car informatie. We zetten de belangrijkste bevindingen van de VM-IVRA Proof of Concept even voor je op een rijtje:

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.