Resultaten en geleerde lessen van vijf jaar ontwikkelen, beproeven en opschalen

In opdracht van het LVMB en VM-IVRA voerde TwynstraGudde een onafhankelijke evaluatie uit om vijf jaar ontwikkelen, beproeven en opschalen van digitaal verkeersmanagement te analyseren. Het rapport biedt inzicht in de vooruitgang op het gebied van digitale verkeersmanagementdiensten en schetst de kansen en uitdagingen voor verdere ontwikkeling in samenwerking met serviceproviders.

Hieronder hebben we de belangrijkste resultaten en geleerde lessen voor je samengevat:

Ingebedde data keten: de technisch werkende dataketen van vijf in-car diensten voor slim routeadvies is geïntegreerd in NDW-applicaties.

De vijf in-car diensten voor slim routeadvies vormen een doorontwikkeling van veelbelovende toepassingen binnen digitaal verkeersmanagement. Deze toepassingen zijn positief beoordeeld, waarbij enkele als bijzonder kansrijk worden gezien: Milieuzones, Schoolzones, Stremmingen (start met tunnelafsluitingen), Vooraankondigingen wegwerkzaamheden en evenementen en Digitale Informatieberichten (DIB’s).

Daarnaast vormen de resultaten en lessen belangrijke bouwstenen voor de bereikbaarheidsaanpak rond grote steden.

Geleerde lessen

  • Digitaal verkeersmanagement is een realiteit
    • Gebruik van digitale reis- en routeinformatie is sterk toegenomen
    • “Als we als wegbeheerders grip willen houden moeten we hiermee aan de slag”
  • Dataketen is zo sterk als de zwakste schakel
    • Inbedding en borging essentieel
    • Nieuwe taken: contractbeheer en kwaliteitsmonitoring
  • Dynamiek op overgang naar digitaal verkeersmanagement
    • Belang van goede data (bij schoolzones bv: scholen en gemeenten)
    • Afstemming wegbeheerders en serviceproviders (waarschuwing of andere route)
    • Wijze van informeren (extra belasting versus informatiemoeheid)
    • Inrichting van de weg belangrijk (herkenbaarheid door de voorruit)
  • Leren door het gewoon te doen
    • Continue kijken naar wat beter kan
  • Veranderopgave is taaier dan gedacht
    • ‘Opschudden’ traditionele manier van werken
    • Verankeren is taaier dan gedacht

Verwante Artikelen

Gebruikerservaringen VM-IVRA informatiediensten uit Twente

Provincie Overijssel wil voortrekker zijn in digitaal verkeersmanagement en blijft investeren in digitale informatiediensten. Onder leiding van Royal HaskoningDHV zijn diverse projecten uitgevoerd in Twente om wegbeheerders ervaring te laten opdoen met de VM-IVRA intekentool en de meerwaarde van Digitale Informatie Berichten (DIB’s) aan te tonen. Daarnaast is de potentie van een structurele toepassing van digitale vooraankondigingen verkend.

Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij

Het VM-IVRA project hield in het voorjaar en zomer van 2022 een zogeheten Proof of Concept om te zien óf en zo ja wat de meerwaarde is van het uitwisselen van verkeersdata. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in de transitie van wegkant- naar in-car informatie. We zetten de belangrijkste bevindingen van de VM-IVRA Proof of Concept even voor je op een rijtje:

Marktconsultatie inkoop in-car informatiediensten van start

Vanaf 13 mei start Rijkswaterstaat met een marktconsultatie ter voorbereiding op de strategische besluitvorming voor de inkoop van informatiediensten voor inzet door alle wegbeheerders in Nederland. De verschuiving van informatievoorziening van wegkant naar in-car-systemen, in gang gezet door het groeiende gebruik van navigatiesystemen en -diensten, vormt namelijk een belangrijke motivatie voor deze diensten.

Reacties