Geofencing als oplossing voor meer duurzaamheid en veiligheid op de weg

Stef van der Helm en Bojan Sobocan van data-leverancier GeoJunxion zijn sinds begin dit jaar betrokken bij VM-IVRA. Het bedrijf, voorheen bekend als digitale kaartenmaker AND International Publishers, onderging in 2020 niet alleen een naamsverandering, maar ook een volledige transformatie van digitale kaartenmaker naar data-leverancier met oplossingen voor duurzaamheid en veiligheid op de weg. Het bedrijf is gespecialiseerd in locatie-data en geofencing, een technologie waarbij er met geografische gegevens een gebied afgebakend wordt.

GeoJunxion creëert zowel officiële geofences die zijn vastgelegd in gemeentebesluiten zoals milieuzones en schoolstraten, alsook onofficiële zones die door klanten zelf of de gebruikte databronnen gedefinieerd worden. Denk aan geofences rondom scholen, ziekenhuizen, speeltuinen of bejaardenhuizen. Tijdelijke geofencing als festivals, sportwedstijden en wegwerkzaamheden, nemen ze eveneens op in de roadmap voor hun klanten. Met verschillende geofences als Milieu Zones, School Safety Zones en ISA in het productportfolio, was het voor GeoJunxion een vanzelfsprekende stap om aan te sluiten bij de schoolzone pilot. De pilot heeft het bedrijf meer inzicht gegeven in hoe schoolzone data gebruikt kan worden in navigatie- en ADAS-systemen. 

Data voor de logistieke sector
GeoJunxion kan geofences, zoals schoolzone data, aanpassen aan de specifieke toepassing van iedere sector. Dit geldt niet alleen voor de vorm van de geofence, maar ook voor het dataformaat waarin de schoolzone data aangeleverd kan worden. Een voorbeeld is logistiek. Tijdens de logistieke planning wil men natuurlijk ongelukken rondom scholen voorkomen. Door schoolzone data in te zetten kan de route planning niet alleen aangepast worden (bijvoorbeeld met een andere route tijdens openingstijden van een basisschool), maar ook kan de bestuurder een “alert” krijgen zodra hij in de buurt van een school is.

Combineren van data 
“Duurzaamheid en veiligheid op de weg is een belangrijk aandachtspunt voor onze klanten.  De veiligheid rondom scholen spreekt zeer tot de verbeelding en dus zijn onze klanten blij dat wij ze kunnen helpen met behulp van op de situatie gerichte- en specifieke data om de veiligheid op de weg rondom scholen te vergroten. Als specialist konden we meedenken en VM-IVRA ondersteunen in de geografische aspecten van het totaal plaatje.” GeoJunxion beschikt over een gespecialiseerde afdeling die geografische data verzameld, normaliseert en standaardiseert, en gebruikt de data voor inzicht in de exacte situatie. Daarnaast zet het bedrijf ook AI-toepassingen en -ontwikkelingen in om extra data en inzichten te verkrijgen. De gecombineerde data kan dan worden gebruikt om de veiligheid rondom scholen te verhogen.

Richtlijnen schoolzones noodzakelijk
De roep vanuit de politiek en de maatschappij om het verkeer van, naar en rondom scholen veiliger te maken is groot. Zo kun je campagnes als ‘De scholen zijn weer begonnen’ van Veilig Verkeer Nederland inzetten of schoolzones en/of schoolstraten creëren. “Maar het opmerkelijke is dat er geen officiële richtlijnen bestaan waaraan een schoolzone moet voldoen. Vaak is dit slechts een gedeelte van de straat voor de ingang van de school. Terwijl er veel meer factoren meespelen die van invloed zijn om de veiligheid van schoolgaande kinderen te verhogen. De overheid moet hierin het voortouw nemen en net als bij milieuzones officiële richtlijnen en verkeersborden in de wet opnemen. Zo kunnen we gezamenlijk zorgen dat het verkeer rondom scholen veiliger wordt. En wanneer er over schoolzones gesproken wordt, gaat het om basisscholen, terwijl er juist ook gekeken moet worden naar het voortgezet onderwijs en dan met name de onderbouw. Dit zijn kinderen die voor het eerst grote stukken moeten fietsen en vaak ook nog naar een meer onbekende locatie,“ aldus Bojan. Een ander leerpunt in de schoolzone proef voor GeoJunxion was hoe gemeentes omgaan met het begrip schoolzones. “Om verkeersveiligheid rondom een school te vergroten, zou er naar het gehele wegennetwerk (wandel, fiets, auto, gevaarlijke kruispunten/ overgangen) rond scholen gekeken moeten worden. Echter in de praktijk is dit momenteel moeilijk te implementeren.”

Ook toepasbaar voor logistieke sector en ADAS-systemen
GeoJunxion zou er voorstander van zijn als het project geografisch wordt uitgebreid en niet alleen de navigatiegebruik ondersteunt, maar ook in te zetten is in de logistieke sector en voor ADAS-systemen. “Het is goed dat je een melding kan krijgen, maar dit kan de bestuurder juist weer afleiden in een gebied, waar deze juist zijn aandacht extra op de weg en de omgeving moet hebben. Door vooraf deze gebieden te mijden voorkom je dit juist. Door het gebruik van de data in ADAS-systemen op te nemen, kan de auto reageren als je een schoolzone inrijdt. Belangrijk is en blijft dat er vanuit de overheid officiële wet- en regelgeving moet worden gemaakt rondom schoolzones.“ 

Verwante Artikelen

In-car waarschuwing bij naderen schoolzones

VM-IVRA heeft van 500 scholen in Nederland data over locaties, schooltijden en vakanties in kaart gebracht en deelt dit met serviceproviders Be-Mobile, Tripservice, Locatienet en de ANWB. Doel van de in-car dienst schoolzones is het verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen door weggebruikers in-car te attenderen op het naderen van een schoolzone en hen waar mogelijk ook om te leiden via andere wegen.

VM-IVRA en VCNL starten proef met servicebericht voor ingesloten verkeer

Op 12 april werd bij VCNL de feestelijke aftrap van de nieuwste VM-IVRA proef gevierd: in-car serviceberichten voor ingesloten verkeer. Bij deze proef worden in-car serviceberichten gestuurd aan weggebruikers die ingesloten zijn bij ongevallen en niet kunnen uitwijken of omrijden en eigenlijk geen handelingsperspectief hebben. Met een in-car servicebericht kan de wegbeheerder hen gericht voorzien van meer informatie over dat specifieke ongeval en, indien nodig, gebruikersgerichte instructies geven.