Bevindingen Proof of Concept VM-IVRA 2022 op een rij
Het VM-IVRA project hield in het voorjaar en zomer van 2022 een zogeheten Proof of Concept (PoC): een beproeving in de praktijk. Op die manier konden we zien óf en zo ja wat de meerwaarde is van het uitwisselen van verkeersdata. Zo toonde de proef o.a. aan dat in-car informatievoorziening meerwaarde biedt voor een aantal use-cases. En dat deze in-car berichten een goede vervanging kunnen zijn voor wegkantinstrumenten, zoals DRIP’s en tekstkarren. Daarmee is een significante en belangrijke stap gezet in de transitie van wegkant- naar in-car informatie.
We zetten de belangrijkste bevindingen van de VM-IVRA Proof of Concept even voor je op een rijtje:
Er is een technisch werkende keten die schaalbaar is
De PoC heeft bewezen dat de keten voor het delen van data over het wegennetwerk en van verkeerscentrales met serviceproviders technisch werkt. En dat deze in principe schaalbaar is naar alle wegbeheerders en andere serviceproviders.
Er zijn indicaties voor maatschappelijke meerwaarde, mits de kwaliteit van de data goed is
Uit de PoC blijkt dat het mogelijk is om een substantieel aantal weggebruikers te bereiken. Een belangrijke randvoorwaarde voor de opschaling is wel dat de kwaliteit van de data op orde dient te zijn. De data moet betrouwbaar, consistent, correct, tijdig en uniform zijn, anders wordt de informatie als ongeloofwaardig bestempeld door de weggebruiker en genegeerd.
Wegbeheerders en serviceproviders begrijpen elkaars beweegredenen beter als ze samenwerken
Wegbeheerders en serviceproviders hebben elk zo hun eigen manier van denken en die passen ze niet vanzelf op elkaar aan. Door de samenwerking te zoeken, zoals in de PoC gebeurd is, is een enorme stap gezet in het begrijpen van elkaars beweegredenen en wat in een bepaalde situatie wel mogelijk is en wat niet. De afstand tussen de ‘wereld’ van wegbeheerders en die van serviceproviders is kleiner geworden dankzij de PoC.
Meer zicht op de voorwaarden waaronder serviceproviders data in hun dienst doorleveren.
De betrokken serviceproviders hebben elk hun eigen diensten met bijbehorende mogelijkheden voor het bereiken van weggebruikers en het beïnvloeden van hun gedrag. En ze hebben ook elk zo hun eigen voorwaarden waaronder ze data in hun diensten doorleveren. Tijdens de PoC werden deze voorwaarden duidelijker zichtbaar en beter gecommuniceerd, waardoor de doorgestuurde data beter kon worden afgestemd op de door de serviceproviders gestelde voorwaarden.
Het hele magazine lezen
Wil je de bevindingen nog eens rustig nalezen? Raadpleeg dan het VM-IVRA magazine. Een uniek, online tijdschrift met veel interviews, mooie praktijkvoorbeelden én met meer informatie over de resultaten van de Proof of Concept.