Terugkijken Op de koffie bij VM-IVRA webinar over stremmingsfeed voor tunnelafsluitingen

Bij het afgelopen Op de koffie bij VM-IVRA webinar stond de DATEX-stremmingsfunctie voor tunnelafsluitingen centraal. Hiermee kunnen wegbeheerders eenvoudig stremmingsberichten vanuit hun eigen NMW (via Diego) naar het NDW sturen. Het NDW combineert die informatie met andere bronnen uit bijvoorbeeld Waze of vanuit VCNL en stuurt de stremmingsinformatie door naar serviceproviders.

Serviceproviders kunnen op hun beurt dan weer de navigatie- en appgebruikers informeren over de stremmingen in en rond tunnels. Het doorgeven van stremmingen vanuit een NMS kan net zoals andere DVM-services via DVM-exchange worden gedaan. Deze services worden in Diego geconfigureerd en dus ingezet vanuit het NMS. Daarmee houden wegbeheerders de regie en is de functie eigenlijk een uitbreiding om de meldingen ook in de auto te krijgen. Aan de hand van een voorbeeld van de Drechttunnel nam Johan Groenewold de kijkers mee hoe dit werkt in het regelscenario in Diego. Het hele webinar is hier terug te kijken.

Verwante Artikelen

Op de koffie bij VM-IVRA over ervaringen uit de praktijk

Oost-Nederland was één van de eerste regio’s waar VM-IVRA startte met het delen van verkeersdata met serviceproviders, en ook de regio waar afgelopen jaar in de Proof of Concept diverse diensten ontwikkeld en getest zijn. Alex Smienk en Jorrit Stegeman van het Regionaal Verkeersmanagementteam Oost-Nederland deelden tijdens het goedbezochte webinar hun ervaringen over het inzetten van in-car informatiediensten en digitale regelscenario’s.

VM-IVRA en VCNL starten proef met servicebericht voor ingesloten verkeer

Op 12 april werd bij VCNL de feestelijke aftrap van de nieuwste VM-IVRA proef gevierd: in-car serviceberichten voor ingesloten verkeer. Bij deze proef worden in-car serviceberichten gestuurd aan weggebruikers die ingesloten zijn bij ongevallen en niet kunnen uitwijken of omrijden en eigenlijk geen handelingsperspectief hebben. Met een in-car servicebericht kan de wegbeheerder hen gericht voorzien van meer informatie over dat specifieke ongeval en, indien nodig, gebruikersgerichte instructies geven.

Reacties