Uitrol van stremmingsfunctie in Diego van start

Met de VM-IVRA stremmingsmaatregel wordt informatie over volledige wegafsluitingen doorgegeven aan serviceproviders door het netwerkmanagementsysteem (NMS) met Diego te verbinden via DVM-Exchange. Deze nieuwe Diego-functionaliteit zal in 2024 beschikbaar zijn voor grotere tunnels bij alle wegbeheerders. De focus ligt eerst op tunnels, omdat een tunnelstremming een uitstekende toepassing is om wegbeheerders kennis te laten maken met deze nieuwe mogelijkheid van digitaal verkeersmanagement in Diego. Rijkswaterstaat begint met vijf grote tunnels waaronder de Drechttunnel, Leidsche Rijntunnel en de Salland-Twente tunnel en zal aan het einde van 2024 beslissen over een verdere uitrol naar de overige tunnels.

In 2024 wordt voor Rijkswaterstaat een evaluatie uitgevoerd om te onderzoeken wat deze nieuwe functionaliteit betekent voor de werkdruk in de RWS verkeersmanagement centrales. Daarnaast werken we samen met NDW om te bekijken in hoeverre de data van VM-IVRA en de data die al vanuit VCNL verstuurd wordt, elkaar kunnen aanvullen.  

Verwante Artikelen

Gebruikerservaringen VM-IVRA informatiediensten uit Twente

Provincie Overijssel wil voortrekker zijn in digitaal verkeersmanagement en blijft investeren in digitale informatiediensten. Onder leiding van Royal HaskoningDHV zijn diverse projecten uitgevoerd in Twente om wegbeheerders ervaring te laten opdoen met de VM-IVRA intekentool en de meerwaarde van Digitale Informatie Berichten (DIB’s) aan te tonen. Daarnaast is de potentie van een structurele toepassing van digitale vooraankondigingen verkend.

Samenwerken in de dataketen om service te verbeteren

Eerder deze maand spraken we met Jurgen Rutgers van TripService. TripService is al geruime betrokken bij VM-IVRA en levert via Waze onder meer informatie over gewenste omleidingsroutes bij geplande wegwerkzaamheden en incidenten. Dankzij de samenwerking met wegbeheerders in VM-IVRA, heeft TripService de in-car diensten van Waze kunnen verbeteren.

Reacties