Uitrol van stremmingsfunctie in Diego van start

Met de VM-IVRA stremmingsmaatregel wordt informatie over volledige wegafsluitingen doorgegeven aan serviceproviders door het netwerkmanagementsysteem (NMS) met Diego te verbinden via DVM-Exchange. Deze nieuwe Diego-functionaliteit zal in 2024 beschikbaar zijn voor grotere tunnels bij alle wegbeheerders. De focus ligt eerst op tunnels, omdat een tunnelstremming een uitstekende toepassing is om wegbeheerders kennis te laten maken met deze nieuwe mogelijkheid van digitaal verkeersmanagement in Diego. Rijkswaterstaat begint met vijf grote tunnels waaronder de Drechttunnel, Leidsche Rijntunnel en de Salland-Twente tunnel en zal aan het einde van 2024 beslissen over een verdere uitrol naar de overige tunnels.

In 2024 wordt voor Rijkswaterstaat een evaluatie uitgevoerd om te onderzoeken wat deze nieuwe functionaliteit betekent voor de werkdruk in de RWS verkeersmanagement centrales. Daarnaast werken we samen met NDW om te bekijken in hoeverre de data van VM-IVRA en de data die al vanuit VCNL verstuurd wordt, elkaar kunnen aanvullen.  

Verwante Artikelen

VM-IVRA en VCNL starten proef met servicebericht voor ingesloten verkeer

Op 12 april werd bij VCNL de feestelijke aftrap van de nieuwste VM-IVRA proef gevierd: in-car serviceberichten voor ingesloten verkeer. Bij deze proef worden in-car serviceberichten gestuurd aan weggebruikers die ingesloten zijn bij ongevallen en niet kunnen uitwijken of omrijden en eigenlijk geen handelingsperspectief hebben. Met een in-car servicebericht kan de wegbeheerder hen gericht voorzien van meer informatie over dat specifieke ongeval en, indien nodig, gebruikersgerichte instructies geven.

Reacties